Daniëlle is een babyleidster in hart en nieren. Na haar stage tijdens de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW) startte ze meteen als leidster op de babygroep. Eerst bij een kinderdagverblijf in het centrum van Delft en tien jaar later bij Kinderopvang Bam! Wat trekt haar zo aan deze jonge doelgroep?

Een hele carrière als babyleidster

“Ik startte mijn carrière in 2004 als leidster op de groep waar ik ook stage liep. Ik had het op de groep met kinderen in de leeftijd van 0 tot 2 jaar erg naar mijn zin. Maar liefst tien jaar werkte ik op die specifieke groep. Ik deed er ontzettend veel ervaring op. En toen was het tijd voor iets nieuws. Via Cynthia (nu planningsmedewerker bij Bam!, toen pedagogisch medewerker) hoorde ik van Kinderopvang Bam! Een nieuw kinderdagverblijf in Poptahof in Delft, dat een paar maanden terug geopend was. In het begin werkte Bam! met verticale groepen; kinderen van 0 tot 4 jaar zaten bij elkaar op de groep. Toen Bam! switchte naar horizontale groepen, met kinderen van dezelfde leeftijd op dezelfde groep, kwam ik weer terug bij de baby’s, de leeftijdscategorie die mij het best ligt. En daar werk ik nog steeds met veel plezier.”

Infants Kinderopvang Bam

Veel contact met de ouders

“Het is heel fijn om allemaal tevreden kindjes en ouders te zien op de groep. Een tevreden kindje is een kindje dat zich veilig en vertrouwd voelt. Dat is mijn doel. Bij de Infants is het contact met ouders heel belangrijk. Wij volgen namelijk zoveel mogelijk het slaap- en eetritme dat de kindjes thuis hebben. Tijdens de breng- en haalmomenten overleggen we daarom veel met de ouders, zodat we het meteen weten als thuis iets verandert in het ritme.”

Van klein hummeltje naar lopend boefje

“De meeste kindjes komen bij de Infants als ze ongeveer drie maanden oud zijn. Het zijn hele kleine hummeltjes die nog bijna de hele dag slapen en regelmatig een flesje drinken. Soms hebben die kindjes moeite met het drinken uit een flesje, omdat ze drinken aan de borst gewend zijn. Ik vind het een mooie uitdaging om een kindje uit een flesje te leren drinken. Het geeft mij een goed gevoel als dat lukt en er ineens zonder problemen een flesje van 200cc wordt gedronken. Mijn geduld en doorzettingsvermogen wordt dan echt beloond.”

“Als de kindjes 1 jaar zijn gaan ze over naar de Toddlers (1-2 jaar) of de Explorers (1-3 jaar). Ze zijn in die negen maanden gegroeid van een slapend hummeltje naar een brabbelend, tijgerend, kruipende en soms zelfs al lopend boefje, die de kraan van het lage wastafeltje aanzet om met water te gaan slepen. Het blijft bijzonder om die groei in de ontwikkeling mee te maken in het eerste jaar. Er gebeurt zoveel!

Infants Kinderopvang Bam

Leuke activiteiten met baby’s

“Je denkt misschien dat we bij de babygroep vooral aan het verzorgen zijn, maar ook met de allerkleinsten doen we veel leuke activiteiten. Het is bij de Infants een sport geworden om bij ieder thema een voetstempel te maken. Van die stempels maken wij dan weer iets leuks, zoals een wortel (thema: Sinterklaas), een lieveheersbeestje (thema: lente), een rendier (thema: kerst) of een heks (thema: Halloween). Als kindjes al kunnen zitten, dan kunnen ze zelf het verven gaan ontdekken aan het lage tafeltje op de groep. Dat is een supergrappig moment. De kindjes voelen voor het eerst de koude verf en aan hun gezicht zie je dat ze niet weten wat ze daarvan vinden. De een blijft dan voelen en ontdekken en de ander begint meteen heel hard te huilen en wil er niks van weten.”

“Ook zingen we veel liedjes voor de kinderen en lezen we boekjes voor om de taalontwikkeling te stimuleren. Om te werken aan ontwikkeling van baby’s is belangrijk dat wij het kindje als individu goed kennen. Alleen dan kun je aansluiten op het tempo en het niveau van de baby. We gaan net even een stapje verder dan de baby zelf kan doen, om hem of haar uit te dagen. We leggen speelgoed bijvoorbeeld net buiten handbereik. Met enthousiaste woorden proberen we het kindje te stimuleren om het te pakken.”

“Een mand met crêpepapier of wc-papier is ook heel leuk. De kindjes gaan dan ontdekken wat ze ermee kunnen. Ze voelen eraan of stoppen het in hun mond. Het is heel leuk om ze te zien ontdekken wat ze kunnen.”

“Zeker een keer per jaar leggen we een heel groot vel papier op de grond met klodders verf. De grootste kindjes laten we erop rondkruipen in hun luier. Het wordt natuurlijk een grote bende, maar de kinderen vinden het prachtig. En je houdt er een fantastisch kunstwerk aan over!”

Infants Kinderopvang Bam

Babyscholing

“Volgens de wet IKK moeten alle leidsters die werken met baby’s per 1 januari 2023, naast de juiste opleiding, ook babyscholing hebben gevolgd. Vanwege de coronacrisis en het beperkte aantal kinderen op de opvang kreeg ik de mogelijkheid om hier alvast mee aan de slag te gaan. Ik heb veel bijgeleerd over het babybrein en ik ben me weer bewust van hoe belangrijk mijn rol als pedagogisch medewerker is op de babygroep. De omgeving en de ervaringen van baby’s zijn namelijk van grote invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Ervaringen van baby’s bestaan voor het grootste deel uit interacties met volwassenen. Daar moet ik me altijd van bewust zijn.”

“De babyscholing heeft me ook veel geleerd over stress bij baby’s. Wat levert stress op bij kinderen en hoe kun je voorkomen dat een baby stress ervaart? Ik leerde dat baby’s die verzorgd worden door pedagogisch medewerkers die sensitief-responsief zijn minder gevoelig zijn voor de aanmaak van cortisol (het stresshormoon). Sensitief-responsief betekent gevoelig en bewust te zijn voor de signalen die het kindje afgeeft en daar op de juiste manier op in te spelen. In de praktijk passen wij dit toe door meteen op zoek te gaan naar de oorzaak als een kindje begint te mopperen en dit meteen te verhelpen, zodat het kindje zich snel tevreden en begrepen voelt.”

Huilende baby’s

“Tijdens de coronacrisis heb ik ook een virtuele training gevolgd over huilende baby’s in de opvang en hoe je daarmee om moet gaan. Deze training was ontzettend interessant. Ik leerde over Dunstan-babytaal, waardoor je verschillende huiltjes leert herkennen. Aan de klanken die een baby maakt, voordat het echt gaat huilen, hoor je wat er aan de hand is. Heeft de baby honger, is het moe, moet het een boertje laten? Het was reuze-interessant! Bij de Infants hebben we deze klanken uitgeprint en opgehangen op de groep, zodat we hier altijd aan herinnerd worden. Het is nu iedere dag een uitdaging om aan het huiltje te horen waar het kindje behoefte aan heeft. Dat klinkt makkelijker dan dat het is, want de huiltjes lijken veel op elkaar. Ik ben steeds weer trots als het ons lukt de huiltjes te onderscheiden en het kindje precies te kunnen bieden waar het behoefte aan heeft.”

Recente artikelen