Viola is het gezicht van de Preschoolers bij Kinderopvang Bam! Ze is inmiddels alweer drie jaar werkzaam bij onze organisatie. Ze startte als invalkracht, werd daarna vaste pedagogische medewerker en is sinds vorig jaar opgeklommen naar de functie assistent-leidinggevende van de Preschoolers (2,5 – 4 jaar). Wat maakt de Preschoolers zo’n leuke en bijzondere groep?

Van invalkracht tot assistent-leidinggevende

“In 2010 begon ik, na mijn opleiding tot Onderwijsassistent, met werken in de kinderopvang. Ik deed deeltijd de PABO en werkte parttime als invalmedewerkster bij een grote kinderopvangorganisatie. Deze periode was ontzettend leerzaam. Ik werkte op allerlei locaties en werkte met verschillende collega’s waar ik veel van leerde. Ik leerde hoe ik dingen niet wil doen, maar ik heb ook zeker veel goede voorbeelden gehad die ik mee heb genomen in mijn stijl van werken met kinderen.”

“Het werken in de kinderopvang vond ik zo leuk, dat ik eigenlijk niet anders meer wilde. De PABO heb ik dan ook nooit afgemaakt en ik werk inmiddels al 10 jaar, met onwijs veel plezier, in de kinderopvang. Bij Bam! begon ik drie jaar terug ook als invalmedewerkster. Dit vond ik erg prettig, omdat ik op deze manier iedereen goed kon leren kennen. Het bedrijf, de collega’s en alle lieve kindjes en ouders. Na ongeveer een half jaar kwam ik als vaste leidster op de Preschoolers te werken. Dit vond ik ontzettend leuk! Bij mijn vorige werkgever heb ik 5 jaar op een babygroep (0 – 2 jaar) gewerkt, dus het was een leuke afwisseling. Sinds september 2019 ben ik assistent-leidinggevende van de Preschoolers. Dat betekent dat ik de medewerkers op deze groep begeleid en de taken en gang van zaken op de Preschoolers coördineer, naast mijn vaste dagen als pedagogisch medewerker van de Preschoolers. Time flies when you are having fun! Dat kun je wel zeggen. Ik heb het enorm naar mijn zin bij Bam! en de tijd vliegt voorbij.”

De Preschoolers zijn leergierig

“Wat ik erg mooi vind aan de Preschoolers-leeftijd is dat de kinderen superleergierig en nieuwsgierig zijn. Je bent telkens nieuwe, uitdagende en leuke activiteit aan het verzinnen die passen bij de ontwikkeling van de Preschoolers. Spelen, knutselen, gym, taalontwikkeling en veel andere activiteiten passeren dagelijks de revue. Samen met mijn collega’s ben ik hier iedere dag weer mee bezig. We spelen altijd in op de kinderen en hun wensen. De Preschoolers genieten van de aandacht en het samen doen van activiteiten, maar kunnen ook heel goed zelf spelen.”

“Als kinderen van de Explorers (1-3 jaar) overgaan naar de Preschoolers (2,5-4 jaar) gaat de moeilijkheidsgraad van de knutselwerkjes omhoog. Daar hebben de Preschoolers echt behoefte aan. Wij proberen altijd zoveel mogelijk uitdaging te bieden en naar de vaardigheden die ze leren op de basisschool toe te werken. Zo leren wij de kinderen bijvoorbeeld knippen met een schaar en vragen we ze om de uitgeknipte plaatjes op volgorde van groot naar klein te plakken. De kinderen vinden dit erg leuk en soms ook moeilijk. Ze zijn dan heel geconcentreerd bezig met hun werkje en dat is leuk om te zien.”

De fantasiewereld van peuters

“Het mooie van deze leeftijd is dat de kinderen hun eigen fantasiewereld opbouwen. Daar kunnen ze helemaal in op gaan. Soms horen daar spannende dingen bij. Als kinderen bijvoorbeeld een plastic vork uit het keukentje gaan gebruiken als kam, omdat ze kappertje spelen. Als leidster probeer ik in te schatten of het gevaarlijk is wat een kind doet. Is het niet gevaarlijk? Dan laat ik een kind graag spelenderwijs op ontdekking gaan. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling en het verhoogt hun zelfredzaamheid. Het maakt ze motorisch vaardiger, zelfverzekerder en socialer. Zo kun je de kinderen klaarstomen voor de basisschool.”

“Vooral de oudere Preschoolers gaan helemaal op in hun fantasiewereld door middel van rollenspellen. Een mandje van het supermarktje wordt dan bijvoorbeeld ineens een helm voor een ridder. Ik vind het altijd superleuk om te zien dat de kinderen die net nieuw zijn bij de Preschoolers dat goed observeren. Al snel hebben ze het rollenspel door en gaan ze ook mee in die fantasiewereld. Als leidster vind ik dat geweldig. Ik kan er uren naar kijken en ervan genieten.”

Veilig voelen om te kunnen ontwikkelen

“Ieder kind is uniek en je krijgt met elk kind een band. Pas als een kind zich veilig voelt kan hij of zij zich vrij voelen om te ontwikkelen. Dit vind ik erg belangrijk in mijn werk en hier besteed ik dan ook altijd veel aandacht aan. Ik vind het belangrijk om echt iets te kunnen betekenen.”

“Het grootste cadeau vind ik dan ook de waardering van de kinderen en de ouders. Er is niks mooiers dan de dag beginnen met kinderen die enthousiast naar me toe komen rennen, omdat ze blij zijn dat ik er ben. En het is heerlijk een dag af te ronden met het gevoel dat door jouw toedoen de kinderen weer een stukje zijn gegroeid!”

Recente artikelen